Tips na overbelasting van je systeem, en handvaten om je brein en lichaam weer te laten functioneren als een team.

 

Test wat jouw dosha is en ontdek welk lichaams- en persoonlijkheidstype je bent volgens de Ayurveda. Doe de test twee keer, één keer met jezelf als kind in gedachte (geboorte constitutie) en de tweede keer om je disbalans vast te stellen.

 

Bespreek ook je klachten met een Ayurvedische arts.

Hoe lees je een dosha test en hoe maak ik de olie die bij mij past?

Vata

Doen
Warm blijven
Verwarmende gerechten en kruiden gebruiken
Voedsel verwarmt of gekookt eten en gebruik veel vocht, vet of olie bij het bereiden Zorg voor regelmaat in je leven
Maak een knus hoekje in je huis waar jij je terug kan trekken
probeer dingen langzamer te doen
Creëer een opgeruimde en rustige leefomgeving
De smaken zoet, zuur en zout brengen je in balans

Minder doen

Minder piekeren
Lang opblijven. Vasten of lijnen
Per vliegtuig reizen, beter met een camper zodat jij je

jouw omgeving zelf kan creëren Overmatig sporten
Drugs gebruiken

Pitta

Doen
Eet vooral fruit en groenten en milde gerechten en kruiden Zorg voor genoeg frisse lucht
Eet en drink zuivel
Kies voor sporten die je in je eentje kunt doen
Kies voor schaduw inplaats van de volle zon
Deel je gevoelens met anderen en vertrouw op je gevoel De smaken bitter, zoet en wrang brengen je in balans

Minder doen


Rode dingen eten en drinken [tomaten, rode wijn] Te gekruid en te pittig eten
Alcohol drinken vooral niet in de zon

Kapha

Doen
Zorg dat je lekker bezig blijft
Beweeg
Eet zoveel mogelijk verse groenten die licht verteerbaar zijn Het liefst gekookt
De smaken scherm, bitter en wrang brengen je in balans Eet en drink pas als je voelt dat je daar behoefte aan hebt

Minder doen

Te lang aan tafel blijven zitten

vet of gefrituurd eten tot je nemen snoepen van zoete dingen anderen het werk voor jou laten doen

En als je wilt weten wat ik ben??
Kapha-Pitta-Vata is mijn volgorde, maar nu is de overgang is natuurlijk anders en ben ik overwegend Pitta-Vata-Kapha

Deze Yoga houdingen zullen je goed doen: 

De Libelle, voor de levermeridiaan als deze niet prettig aanvoelt kan je altijd eerst de liggende vlinder doen.

Voetzolen tegen elkaar, je knieen naar buiten laten vallen en je armen desgewenst boven je hoofd brengen.

De liggende vlinder om je lichaam en alle chakra’s te openen. Hiermee creëer je rust in je hele lichaam, vooral in het bekken en stel je je open voor al het goede wat jij mag ontvangen.

De gedraaide wortel  en de halve maan om de galblaasmeridiaan te stretchen.

Portable Yin Yoga 35,- per maand
.