Selecteer een pagina

Dosha-portret voor Anouk

Lieve Anouk,

Toen jij hier in de zomer bij mij kwam voor een yin-yoga les vertelde je mij over je hernia. Je vertelde over je (verkeerde) voeten, over hoe je daarmee gepest bent en hoe jij jezelf steeds op het tweede plan zet. Dat het gevoel dat jij mag zijn wie je bent (je bestaansrecht) niet of nauwelijks een rol speelt in je leven.

Hoe fijn zou het zijn om met dit alles af te rekenen en jij weer voor de volle 100% jezelf kunt zijn met je zonnige en je schaduw kanten. Alles is goed zoals het is. Jij bent jij en niet iemand anders. Stop met jezelf naar beneden te halen en ga voelen wat bij jou past. 

Jij kunt alleen jezelf gelukkig maken. En als jij gelukkig bent komt de rest vanzelf. Dit is niet egoïstisch, dit is “in je kracht komen”.

Jij kunt zelf afrekenen met al die negatieve ervaringen uit het verleden om nu die knop om te zetten en niet meer te geloven wat je altijd verteld is. Zelf onderzoeken wie jij bent en wat je in werkelijk wilt.

Deze periode is een perfecte tijd om net als de bomen, dorre bladeren of negatieve ervaringen, los te laten. De bladeren voeding te laten zijn voor een sterkere Lisette. Zodat je met jouw mooie voeten (die krachtig zijn en jouw je al je hele leven lang dragen) stevig op de grond kunt staan.

Een reset van je onderbewustzijn helpt jou om die belastende overtuigingen te transformeren naar overtuigingen waar je sterk van wordt. Zodat je je geliefd, mooi, rijk en nog belangrijker, “gezond” zult voelen.

Zonder heel erg in te gaan op wat die overtuigingen zijn, kunnen we doormiddel van deze meditatie het lichaam zelf aan het werk zetten. Ons lichaam weet namelijk zelf het beste wat geheeld zou moeten worden.

Als je bij deze meditatie in slaap valt is het effect zelfs nog groter omdat tussen waken en slapen onze hersenen open staan voor een reset.

Daarom is het ook zo goed om je kinderen mooie sprookjes voor te lezen of in slaap te vallen met een slaap liedje. Maar dat terzijde.

Dus ontspan en laat je leiden door mijn stem. En als je eerst even wilt weten wat ik allemaal vertel…. Haha

Luister dan deze meditatie een keer als je aan het koken of strijken bent. Werkt ook erg goed.

Lieve Anouk, ik wens je een gezond en gelukkig leven.

Doshaportret voor Pitta energie met een Vata disbalans

Mensen met een pitta energie zijn sportieve, energieke mensen. Scherp van geest, leren snel, zijn goede leiders en praten makkelijk. Werken en sporten graag alleen of zelfstandig, in hun eigen ruimte waar ze alles piekfijn voor elkaar hebben, precies weten waar alles ligt en ze niet afhankelijk zijn van anderen.

Houden van het maken van plannen en organiseren graag.

De zomer, de elementen water en vuur en de tijd rond het middaguur horen bij deze dosha. 

Maar wat als zij een vata disbalans hebben? 

Dan kan het zomaar gebeuren dat ze angstig, onrustig, nerveus, kattig en te kritisch worden. Op zichzelf en op anderen. De workoholliks onder ons, die niet kunnen of willen delegeren omdat er geen vertrouwen is in de ander, of dat dingen vanzelf goed (genoeg) komen.

Dan kan het zomaar gebeuren dat ze angstig, onrustig, nerveus, kattig en te kritisch worden. Op zichzelf en op anderen. De workoholliks onder ons, die niet kunnen of willen delegeren omdat er geen vertrouwen is in de ander, of dat dingen vanzelf goed (genoeg) komen.

“Yin Yoga is simple, but simple does not mean easy.”

Rust, regelmaat en warme, opbouwende voeding.

Stress is één van de grote, zo niet de grootste boosdoeners als het gaat om onze hormoon balans. 

In Ayurveda wordt niet zozeer gesproken over hormonen, en worden problemen zoals een snel of langzame werking van de schildklier niet opgelost met hormoontherapie. Er wordt eerder gekeken naar de onderliggend problemen zoals stress, voeding, en ontspanning.

Lieve Anouk,

Hier jouw persoonlijke meditatie.

Tips om je lichaam meer rust te gunnen, om beter te kunnen ontspannen, waardoor je minder gaat piekeren, beter kunt loslaten en daardoor ontspannender in het leven staat.

 

Test wat jouw dosha is en ontdek welk lichaams- en persoonlijkheidstype je bent volgens de Ayurveda. Doe de test twee keer, één keer met jezelf als kind in gedachte (geboorte constitutie) en de tweede keer om je disbalans vast te stellen.

Bespreek ook je klachten met (bij voorkeur) een Ayurvedische arts.

Hoe lees je een dosha test en hoe maak ik de olie die bij mij past?

Bij overbelasting en schildklier (hormoon) problemen is het fijn en raadzaam om Pitta weer in balans te brengen.

Vermoeidheid en om uit je hoofd en weer in je lichaam te komen brengen we vata weer in balans.

Doen

Warm kleden. Verwarmende gerechten en kruiden gebruiken. Voedsel verwarmd of gekookt eten en gebruik veel vocht bij het bereiden. Zorg voor regelmaat in je leven. Probeer dingen langzamer te doen. Creëer een opgeruimde en rustige leefomgeving.

Online massage en Yoga

Eet vooral fruit en groenten en milde gerechten en kruiden. Zorg voor genoeg frisse lucht. Eet en drink zuivel. Kies voor sporten die je in je eentje kunt doen. Kies voor schaduw in plaats van de volle zon. Deel je gevoelens met anderen en vertrouw op je gevoel. De smaken bitter, zoet en wrang brengen je in balans.

Minder doen

Minder piekeren. Lang opblijven. Vasten of lijnen. Per vliegtuig reizen, beter met een camper zodat jij je jouw omgeving zelf kan creëren. Overmatig sporten. Drugs gebruiken. Rode dingen eten en drinken [tomaten, rode wijn]. Te gekruid en te pittig eten. Alcohol drinken vooral niet in de zon.

Een fijne Yoga les om zin te krijgen in de herfst. doe lekkere warme sokken aan en doe deze zachte les, speciaal om vata weer in balans te brengen.

Ook deze Yoga houdingen zullen je goed doen: 

De Libelle, voor de levermeridiaan als deze niet prettig aanvoelt kan je altijd eerst de liggende vlinder doen.

Voetzolen tegen elkaar, je knieen naar buiten laten vallen en je armen desgewenst boven je hoofd brengen.

De liggende vlinder om je lichaam en alle chakra’s te openen. Hiermee creëer je rust in je hele lichaam, vooral in het bekken en stel je je open voor al het goede wat jij mag ontvangen.

De gedraaide wortel  om de galblaasmeridiaan te stretchen.

 

Even een kadootje voor de gezelligheid.

Je bent niet zo weg van hoofd massage’s maar wellicht is dit een hele fijne voor jou.

Deze virtuele hoofdmassage heb ik een keer gegeven in de liefdestalk op Clubhouse, aan een groep mensen die mij alleen maar konden horen.

Ik zou zeggen “sluit je ogen en geniet”.

Om echt te genieten van deze massage is het belangrijk om je echt even af te sluiten. Doe je ogen dicht ontspan je lichaam van tenen tot je kruin en probeer je voor te stellen dat je bij mij een fijne hoofdmassage krijgt. In mijn warme massagekamer het licht gedimt en fijne muziek op de achtergrond.

Kichadi recept uit het boek  “Het hot belly dieet”

60 g basmatirijst of boekweit

120 g gespleten mungbonen

720 ml water

2 tl olijfolie

1 1/2 el kerriepoeder

zout

Ik kook eerst wat hier boven staat, dat voeg ik dan bij de groenten die ook door de rest van het gezin worden gegeten. En maak het dan af met onderstaande. Ik vind het best veel en doe er dan ook twee dagen mee.

verse koriander, zaden, rauwe noten

en 240 g verse groenten (groene groenten zijn reinigend)

Lieve Anouk, 

Laat me ook even weten wanneer je toe bent aan een Zoomcall.