Doshaportret voor Pitta/Kapha met een Vata disbalans

Tips na overbelasting van je systeem, en handvaten om je brein en lichaam weer te laten functioneren als een team.

 

Test wat jouw dosha is en ontdek welk lichaams- en persoonlijkheidstype je bent volgens de Ayurveda. Doe de test twee keer, één keer met jezelf als kind in gedachte (geboorte constitutie) en de tweede keer om je disbalans vast te stellen.

 

Bespreek ook je klachten met een Ayurvedische arts.

Hoe lees je een dosha test en hoe maak ik de olie die bij mij past?

Bij overbelasting en hogebloedruk is het fijn om Pitta weer in balans te brengen

Vermoeidheid brengen we weer in balans door vata in balans te brengen.

Doen

Warm kleden. Verwarmende gerechten en kruiden gebruiken. Voedsel verwarmd of gekookt eten en gebruik veel vocht bij het bereiden. Zorg voor regelmaat in je leven. Probeer dingen langzamer te doen. Creëer een opgeruimde en rustige leefomgeving.

Online massage en Yoga

Eet vooral fruit en groenten en milde gerechten en kruiden. Zorg voor genoeg frisse lucht. Eet en drink zuivel. Kies voor sporten die je in je eentje kunt doen. Kies voor schaduw in plaats van de volle zon. Deel je gevoelens met anderen en vertrouw op je gevoel. De smaken bitter, zoet en wrang brengen je in balans.

Minder doen

Minder piekeren. Lang opblijven. Vasten of lijnen. Per vliegtuig reizen, beter met een camper zodat jij je jouw omgeving zelf kan creëren. Overmatig sporten. Drugs gebruiken. Rode dingen eten en drinken [tomaten, rode wijn]. Te gekruid en te pittig eten. Alcohol drinken vooral niet in de zon.

Deze Yoga houdingen zullen je goed doen: 

De Libelle, voor de levermeridiaan als deze niet prettig aanvoelt kan je altijd eerst de liggende vlinder doen.

Voetzolen tegen elkaar, je knieen naar buiten laten vallen en je armen desgewenst boven je hoofd brengen.

De liggende vlinder om je lichaam en alle chakra’s te openen. Hiermee creëer je rust in je hele lichaam, vooral in het bekken en stel je je open voor al het goede wat jij mag ontvangen.

De gedraaide wortel  en de halve maan om de galblaasmeridiaan te stretchen.

Portable Yin Yoga 35,- per maand

Ik heb de yoga les bij jou in de tuin toch maar bijgevoegd omdat ik het een fijne les vond.

Excuus voor alle bijgeluiden. Misschien kan je zelfs genieten van de geluiden uit jouw tuin.

Geleide meditatie om te ontspannen.

Doe deze meditatie 21 dagen achter elkaar en je zult je een ander, beter, flexibeler en krachtiger mens voelen 😉

Ik wens je een hele fijne en gezonde ontspanning.

Wel heb ik alvast deze heerlijke virtuele hoofdmassage. Om echt te genieten van deze massage is het belangrijk om je echt even af te sluiten en ervan uitgaan dat je mijn energie kunt voelen.

Ga even zitten op een plek waar je niet gestoord kunt worden en ontspan.

(gedaan op Clubhouse)

Kichadi recept uit het boek  “Het hot belly dieet”

60 g basmatirijst of boekweit

120 g gespleten mungbonen

720 ml water

2 tl olijfolie

1 1/2 el kerriepoeder

zout

Ik kook eerst wat hier boven staat, dat voeg ik dan bij de groenten die ook door de rest van het gezin worden gegeten. En maak het dan af met onderstaande. Ik vind het best veel en doe er dan ook twee dagen mee.

verse koriander, zaden, rauwe noten

en 240 g verse groenten (groene groenten zijn reinigend)

Frans heeft heel veel baat bij dit product.

Wat je ermee doet is aan jou.